Home Rozhovory Z Karlovarského filmového festivalu na módní přehlídku: Studio Diviant transformuje vizuální identitu do módní kolekce

Z Karlovarského filmového festivalu na módní přehlídku: Studio Diviant transformuje vizuální identitu do módní kolekce

by Redakce
Studio Diviant

Vstupte do světa, kde se setkává móda, film a umělá inteligence. Alexandra Axell a její tým navrhli módní kolekci vycházející z vizuální identity KVIFF. Právě s Alex si povídáme o inspiraci vizuálním stylem, přes roli umělé inteligence v jejím tvůrčím procesu, až po proměnu těchto vlivů v unikátní módní kolekci. Je to cesta, která přetváří způsob, jakým chápeme módu a filmové umění.

Alex, prozraďte nám, jak vás poprvé oslovil vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a co vás inspirovalo k tomu, abyste jej převedli do návrhu nositelné kolekce?

S prvotním nápadem mě oslovily Karolína Bergmanová a Jana Plačková a já jsem na to kývla, protože mám ráda zajímavé výzvy, karlovarský festival i módu a hned jsme byly na jedné vlně. Letošní identita od Studia Najbrt se nesla pod sloganem  „Švihnutí bičem a začínáme!“ Její barvy jsem vnímala jako pomyslné odlesky neonů ve víru nočního města. Na festival jezdím už 10 let a když znáte ten každoroční noční vibe, hned mě napadaly různé situace, róby a doplňky, do kterých by se člověk mohl hned zahalit a vynést na červený koberec. Móda k filmovém událostem odjakživa patřila a tak jsem chtěla ukázat i nějaký jiný pohled na věc s použitím nových nástrojů.

Mohla byste nám povědět více o procesu, kterým jste prošly při převodu Najbrtova vizuálního stylu do módních kousků?

Začala jsem analýzou grafiky, barevného kódu a i letošního sloganu. Společně s týmem jsme vybrali takové kousky oblečení a doplňků, které by se opravdu daly na takovou událost vynést. Naší vizí od začátku nebyl klasický merch. Poté jsem využila AI k vizualizaci a experimentování s různými kombinacemi promptů.

Alex, jako fashion art directorka a prompt inženýrka, mohla byste nám sdělit, jaké byly vaše hlavní cíle při vytváření této kolekce?

Chtěla jsem vytvořit kolekci, která je nejen vizuálně poutavá, ale také technologicky inovativní. Chtěla jsem něco, co bude zajímavé a nevšední. Mým cílem bylo využít všech dostupných AI nástrojů k vytvoření něčeho, co je jedinečné a co je od základu propsané v barvách a tvarosloví grafiky a současně něco, co reprezentuje nový směr, který se nyní tvoří v módní sféře.

Jakou roli tedy hrála umělá inteligence v procesu tvorby vaší kolekce a jak vám to pomohlo dosáhnout vašich vizí?

Velmi zásadní a klíčovou. Pomohla mi vizualizovat mé nápady, stačilo napsat, co si představuju. Díky ní jsem mohla mnohem více a rychleji experimentovat s různými prvky, kombinacemi a styly, než kdybych to celé navrhovala pouze v ruce či montovala z fotek. Umělá inteligence rozvazuje ruce a otvírá představivost. Je to pro mě velmi inspirativní proces. Dá se říct, že díky ní se celá tvorba velmi zrychlila, i když je pravdou, že jsem nad promptováním strávila spoustu hodin a celý proces trval celkem cca 2 měsíce. 

Jaké konkrétní nástroje nebo technologie jste použily?

Na generování vizuálů ke kolekci jsem zapojovala jak Stable Diffusion, tak Midjourney a také i novou verzi Photoshop Beta. K některým částem úloh jsem používala i ChatGPT. Některé části obrazu jsem upravovala pomocí Neural Filters, nebo Generative Fill. Takže se dá říct že je to vlastně takové fusion všeho dohromady.

Vyskytly se nějaké nečekané výsledky nebo překvapení, které vyvstaly díky použití umělé inteligence v procesu designu vaší kolekce?

Pro návrhovou čast jsem psala velmi různé kombinace promptů a výsledky některých z nich byly opravdu velmi zajímavé. Naším úzkým výběrem ale prošly jen některé z výjevů. Při finalizaci jsem pak byla velmi příjemně překvapená, jak dobře fungují generativní funkce nového Photoshop Beta. Jelikož jako reklamní retušér mám denní zkušenost s doděláním takzvaného “masa” obrazu navíc. Zde ale postačilo pár kliknutí a generování opravdu ušetřilo čas, který by byl jindy potřeba na retouch. Takže to vnímám tak, že už vždycky bude jednodušší část obrazu přegenerovat než ho retušovat. Tohle pro mě byl vlastně docela objev. Ale uvidíme, jak se nástroje budou dál vyvíjet. Zatím je to co týden, to velmi silná novinka. 

Jaké byly reakce na vaši kolekci? Existují nějaké reakce nebo kritiky, které jste považovali za obzvláště cenné?

Reakce na kolekci byly velmi pozitivní. Mnoho lidí ocenilo odvážný a nový přístup a bylo fascinováno tím, jak jsem využila AI v procesu návrhu. Mě osobně by zajímal i názor od autorů identity, nebo z české fashion magazinové komunity, ale zatím se ke mně takový nedostal. 

Jak se podle vašeho názoru bude role umělé inteligence v módním průmyslu vyvíjet v budoucnu, a jaké jsou potenciální přínosy i rizika tohoto vývoje?

V AR módě vidím obrovský potenciál. Vnímám to tak, že nejspíš časem budeme v realitě nosit jen pár nějakých pěkných basic kvalitních kousků, které nám vydrží ideálně pár let a na veškerý ty digitální selfíčka a pro naše avatary v metaverse si budeme pořizovat všechny ty fancy drahý collabs 🙂 Planetě by velmi pomohlo, kdybychom už nevyráběli stále dokola kousky, které jsou jen na jedno použití. Běží nám všem čas. Tohle vidím jako jedno z těch dobrých řešení. I když asi bude potřeba ještě více elektroniky na generování této zábavy.

Jak vidíte možnou spolupráci mezi umělci a umělou inteligencí v oblasti módy? Myslíte si, že AI může být užitečným nástrojem pro designéry při rozvíjení nových stylů a konceptů, nebo že by mohlo existovat riziko ztráty lidského doteku a kreativity?

AI je určitě nová úroveň pomoci pro celou industry. Navrhne cokoliv. Ale stále je potřeba někdo, kdo to odkurátoruje. Kdo vymyslí koncept, a vybere ten “creme de la creme.” To vám umělá inteligence neudělá, nebo udělá, ale rozhodně to nebude na takové úrovni jako nějaký profesionál z oborů s 20 letou praxí. Nahradí nás AI? Myslím že to bude v blízké budoucnosti zatím jen člověk, který AI plně ovládá. Stále je potřeba silná znalost řemesla a celkové proveditelnosti, co se týče střihové a materiálové koncepce.

Alex, můžete nám závěrem dát náhled na nějaké budoucí projekty, na kterých pracujete, a na to, jak by mohly pokračovat v duchu filozofie Diviantu?

Diviant právě začíná. Svým způsobem přináší inovaci do světa stylingu. U nás stále fungují stylisté jako jednotlivci. Myšlenka studia, které má pod sebou stylisty dle různých zaměření, je tu úplně nová. Stejně tak myšlenka corporate stylingu. Cílem je se napojit na brandová studia, kreativní agentury a další firmy. 

Nyní má studio své první klienty, kde počítáme v rámci realizace s možností zapojení AI nástrojů v rámci urychlení workflow.

Studio Diviant
Zleva: Jana Plačková, Karolína Bergmanová a Alex Axell. Autor: Diviant

Číst dále

AI Crunch

Online magazín AI Crunch přináší informace ze světa umělé inteligence. Sleduj nové trendy a nadějné startupy využívající potenciál AI. Obsah pro tebe chroustáme do čtivé podoby.

©2024 AI Crunch