V nedávném rozhovoru jsme měli tu čest setkat se s Lucií Petlach Halamovou, zakladatelkou vzdělávacího projektu "Podle Lucie". Projekt se zaměřuje na vzdělávání s důrazem na kreativitu a nadšení studentů. Ke svému fungování využívá moderní technologie, včetně umělé inteligence, a to s cílem optimalizace učebního procesu. V rozhovoru jsme diskutovali o Luciině vizi, vztahu mezi vzděláním a kreativitou, překážkách, kterým projekt čelí, a využití umělé inteligence v procesu vzdělávání.
Co bylo vaším hlavním záměrem při založení projektu "Podle Lucie"?
Chtěla jsem ukázat, že učení a vzdělání nemusí být jenom nuda a otrava. Vždycky jsem se ráda učila a snažila jsem se najít si cesty, jak se něco naučit, rychle, efektivně a pamatovat si to co nejdéle. Když jsem zhruba v 17 letech začala poprvé doučovat, mohla jsem tyto poznatky využívat naplno. A když jsem potom před cca 6 lety založila projekt Podle Lucie, hezky to všechno klaplo do sebe a od té doby fungujeme. Postupem času pro mě začalo být i hodně důležité, být tady pro rodiče našich klientů. Být jim oporou, poradit, pomoci a hlavně jim dát naději, že děti můžou z lekcí angličtiny, češtiny, matematiky a dalších, odcházet s úsměvem.
Tip: Využíváš umělou inteligenci a chceš být také vidět na AI Crunch? Napiš nám.
Jaký je váš pohled na vzdělávání a jaký je vztah mezi vzděláním a kreativitou?
Pro mě je kreativita a vzdělání neodmyslitelně spojeno. Vidím to často na svých lekcích (učím převážně angličtinu a matematiku) a někdy (bohužel) mám chvíle, kdy se mi kreativity nedostává. Proto se snažím co nejrychleji najít nějakou tu kreativní jiskru a pak je na mně i mých klientech vidět, jak to může být neskutečně magická a zážitková jízda. Mě osobně vzdělání hodně naplňuje. Hlavně vzdělání jazyků. A ty chvíle, kdy dětem řeknu nějakou novinku, kterou neznají, nebo nějakou souvislost a jim to zaklapne do sebe a řeknou: „Wow, to jsem nevěděl, to je hustý“, ty chvíle jsou k nezaplacení.
Jaké jsou hlavní výzvy, kterým čelíte při vedení projektu?
Výzev je opravdu mnoho, jen se mění jejich priorita v konkrétní době v roce. Nicméně nyní řeším právě něco, co je spojené s technologiemi, a to soustředění našich mladších klientů. Jak je zaujmout, jak jim předat ty informace, které by měly dostat a jak je přesvědčit, že technologie jsou super, ale musí je umět ovládat. A že jsou základy, které musí znát bez ohledu na počet technologií, které vlastní. Další výzva je i ta, že se snažíme dětem ukázat, že jako učitelé/lektoři nejsme vševědoucí. Může se stát, že nám něco vypadne z hlavy, nemůžeme si vzpomenout, anebo to prostě a jednoduše nevíme. A potom si právě pomáháme technologiemi, ale nechci, aby to děti vnímaly jako nějaké selhání, ale spíš formu dozvídání se informací, a právě vzdělání samotného. Mám totiž pocit, že ve škole panuje pořád přežitek, že učitel ví všechno nejlíp a konec diskusí. A to strašně zabíjí kreativitu a zvídavost. Ale samozřejmě pozor na extrémy.
Jaké vnímáte hlavní výhody využívání umělé inteligence v procesu vzdělávání a obecně využívání této technologie do budoucna?
Myslím, že umělá inteligence je budoucnost i pro vzdělání. ChatGPT nám velmi zefektivňuje přípravu na hodiny. Můžeme si snadno generovat nejrůznější cvičení. Křída a tabule jsou fajn retro, ale může vám rychle ujet vlak. Hlavní výhodu vidím ve zjednodušení. Je to stejné jako s technologiemi obecně. Když si pořídíte třeba robotický vysavač, tak nějakou dobu trvá, než zjistíte, jak funguje, než ho nastavíte, ale potom? Na jedno kliknutí za vás udělá práce, kterou byste min. 30 minut museli dělat sami. A těch 30 minut se můžete věnovat čemukoliv jinému. Tzn. když člověk ovládne chytře AI, může mu to dát extra čas. A kdo by tohle nechtěl?
Jaká je míra adopce umělé inteligence mezi vašimi studenty?
Musím říci, že tohle moc nevím. Sem tam se mi někdo svěří, že s tím něco zkoušel, ale spíš na vlastní pěst, na popud kamarádů nebo rodičů. Ze školy to moc neznají. Spíš bych ale řekla, že to začíná využívat stále více mých lektorů. Používáme to na generování příkladů z matematiky, textů v češtině nebo v angličtině.
Je veřejné školství připravené na využití umělé inteligence?
V tom stavu, v jakém se nachází nyní, tak plošně určitě ne. Většina mých studentů je absolutně odvařená z toho, že naše houba na whiteboard v učebnách maže, aniž by zanechávala fleky a máme k dispozici fixy více než jedné barvy. Ve škole prý takové vymoženosti nemají. Takže asi tak 🙂
- Český vzdělávací startup WeBoard má namířeno do USA
- Tomáš Lysek z Coworkers.ai: Jak AI mění zákaznickou podporu a co nás čeká v budoucnosti
- Rozhovor s Vladimírem Šanderou ze Smartsupp: Z malého města dnes dokážeme budovat produkt pro celý svět
- Rozhovor s Janem Pichlem z Promethist AI: Vyvíjíme konverzační AI s důrazem na wellbeing