Home Rozhovory Jak AI usnadní práci s právními předpisy?

Jak AI usnadní práci s právními předpisy?

by Redakce
Ľubomír Weiss

AI Crunch Voice | Společnost Wolters Kluwer nedávno představila v aplikaci ASPI nový AI nástroj, který má potenciál zásadně změnit způsob, jakým samosprávy pracují s legislativou. Ředitel společnosti Ľubomír Weiss nás zasvětil do vývoje tohoto inovativního řešení, jeho výhod a budoucích plánů firmy. Přečtěte si, jak může AI usnadnit práci s předpisy a co to znamená pro budoucnost veřejné správy.

Nedávno jste v ASPI spustili AI nástroj pro práci s legislativou pro samosprávu. Můžete popsat, jak nástroj funguje?

Tento nástroj odpovídá na uživatelské dotazy na základě znalosti platné a účinné legislativy, která pokrývá oblasti, které samospráva řeší. Dotaz může uživatel položit formou otázky tak, jak je zvyklý se ptát například svých kolegů, tedy přirozeným jazykem.

Uživatelé se tedy mohou vždy spolehnout na aktuální znění předpisů, ze kterých umělá inteligence čerpá odpovědi?

Ano, náš nástroj čerpá informace pro odpovědi na rozdíl například od ChatGPT pouze z účinné legislativy, kterou udržujeme stále aktuální. Odpovědi obsahují také odkazy na použitou legislativu a uživatel si může znění předpisu, které bylo použito pro generování odpovědi, ověřit přímo v ASPI.

V čem vidíte hlavní výhody použití AI pro právní informační systémy? Jak jich může využít samospráva?

Největší výhodou je, že se uživatel může ptát tak, jak je zvyklý z běžného života. Nemusí tedy používat pouze klíčová slova nebo dokonce umět používat databázové zkratky, ale zadává otázku tak, jako by se zeptal svého kolegy nebo právníka. Na rozdíl od klasického hledání, kde uživatel dostává seznam relevantních předpisů a v nich pak musí sám hledat, umí AI poskládat rovnou odpověď na položený dotaz, což enormně šetří čas.

Ľubomír Weiss
Ľubomír Weiss, ředitel společnosti Wolters Kluwer. Autor: Wolters Kluwer

Můžete popsat, jak u vás probíhá vývoj AI nástrojů?

Všechny AI nástroje vyvíjíme ve spolupráci s našimi klienty. Společně hledáme situace, kde jim AI může výrazně zlepšit komfort při práci nebo jim dokáže ušetřit čas. Nástroje pak opakovaně s našimi uživateli testujeme, dokud nedosáhneme kvality, která je pro ně akceptovatelná. Až pak nástroj nasazujeme do produkční verze.

Máte už od uživatelů nějakou zpětnou vazbu?

Jak jsem říkal, všechny AI nástroje vždy před uvedením do produkce testujeme s klienty a získáváme od nich průběžnou zpětnou vazbu. Protože již nabízíme několik AI nástrojů, tak ano, máme pozitivní zpětnou vazbu. Nicméně toto je nikdy nekončící proces a i nástroje, které již nabízíme komerčně delší dobu, neustále vylepšujeme.

Plánujete zapojení AI i do dalších předpisů mimo samosprávu? Případně i na judikaturu nebo jiné zdroje?

Samospráva je náš pilotní projekt v rámci usnadnění práce s předpisy. Už teď připravujeme zpracování kompletní Sbírky zákonů. Co se týče judikatury, tak tam máme rozjeto vícero projektů a jsem přesvědčen, že uživatelům již brzy výrazně zpříjemníme práci právě v této oblasti.

Tento rozhovor je součástí série AI Crunch Voice a vznikl ve spolupráci se společností Wolters Kluwer.

Číst dále

AI Crunch

Online magazín AI Crunch přináší informace ze světa umělé inteligence. Sleduj nové trendy a nadějné startupy využívající potenciál AI. Obsah pro tebe chroustáme do čtivé podoby.

©2024 AI Crunch