Od zaškolování nových zaměstnanců až po komplexní analýzu obchodních dat. Umělá inteligence mění způsob, jakým firmy fungují. Spoluzakladatel GroveTech AI, Oldřich Grulich, v rozhovoru odhaluje, jak jejich AI asistenti mění rutinní procesy ve firmách, šetří čas a přinášejí skutečně „lidský“ přístup ke komunikaci s umělou inteligencí.
Oldřichu, co vás inspirovalo k založení Grove Tech AI?
S Ondrou Veselým nás spojila sdílená vize, vnímání příležitostí, nadšení do AI a hlavně přes 30 let zkušeností v technologických firmách. A také síť podobně naladěných zkušených spolupracovníků, které dobře známe a můžeme se na ně spolehnout. Mít podporu kolegů ve spolupráci na vytváření nových řešení, je ve světě technologií velmi důležité. AI představuje ohromný posun kupředu a my máme spousty nápadů, jak ji využít k tomu, aby pomáhala lidem ve firmách usnadňovat práci.
Jaké jsou hlavní oblasti, ve kterých vaše AI řešení nejvíce pomáhá firmám?
Vytváříme AI asistenty, které pomáhají řešit rutinní úkoly a zjednodušovat procesy. Mohou sloužit jak zaměstnancům, tak i partnerům a zákazníkům. Zjednodušovat orientaci na webu nebo partnerských portálech nebo pomáhat v různých odděleních od HR, po obchod, logistiku, projektové řízení, finance atd. Příkladem je např. AI asistent pro onboarding nových zaměstnanců. Se zvyšující fluktulací musí firmy stále častěji řešit školení nových zaměstnanců.
S naším AI asistentem pro podporu nových zaměstnanců není nutné rozsáhlé zaškolování. Asistent je ve vašem mobilu, PC nebo tabletu kdykoliv a kdekoliv k dispozici. Poskytne vám informace o firmě, lidech ve firmě, produktech, službách, základních procesech, hodnotách a pravidlech, benefitech a motivačním systému, návody a instrukce k systémům, zkrátka vše, co potřebujete jako nový zaměstnanec vědět. V tu chvíli, kdy to zrovna potřebujete vědět. A tolikrát, kolikrát se na to chcete zeptat. Kdykoliv a kdekoliv.
V čem se Grove Tech AI odlišuje od ostatních společností vyvíjejících AI řešení? Můžete přiblížit technologii za vašimi AI asistenty a co je činí více „lidštějšími“ než tradiční chatboty?
Naši AI asistenti mají lidskou tvář a přirozenou mimiku tváře. Stejně tak přirozeně i naslouchají a mluví. V komunikaci s nimi nepotřebujete klávesnici. Nemusíte nikde klikat ani klepat na klávesy. Jen hovořit jako člověk s člověkem. V odpovědích dosahujeme 90% přesnosti odpovědí do dvou sekund. Snažíme se o co nejpřirozenější synergii člověka s technologiemi.
Jak takový AI asistent pro nové zaměstnance přesně funguje a co přesně firma musí udělat, aby ho mohla využít?
Je to jednoduché. Je třeba naučit AI asistenta všechny informace, které chcete, aby měli k dispozici vaši noví zaměstnanci. K tomu stačí:
1. vybrat si svého AI asistenta na našem GroveTech AI portále. Naši AI asistenti mají velmi autentickou lidskou tvář. Také tím se, mimo jiné, odlišují od známých a rozšířených chatbotů a děláme komunikaci s AI lidštější a příjemnější. Vybíráte a nastavujete vzhled, roli asistenta, která determinuje charakter projevu, tón hlasu. Můžeme vám vytvořit z fotografie přímo klon vašeho HR manažera nebo majitele firmy (některé firmy to už dělají).
2. vytvořit na našem portále tzv. Knowledge Base, tam nalít všechny informace.
3. pak už jen asistenta otestovat, jestli poskytuje informace správně a případně dle toho doplnit nebo upravit knowledge base. Samozřejmě je pak nutné informace aktualizovat, pokud se mění. AI asistent na GroveTech AI portálu také sbírá data. To znamená, že má firma přístup ke všem uživatelským dotazům a může dle toho upravovat knowledge base a tím i učit AI asistenta co nejlépe asistovat.
Jaké výzvy jste museli překonat při vývoji a implementaci AI asistentů?
Největší výzvou zatím byla čeština a její kultivace pro co nejpřirozenější projev. Stavba vět, výslovnost apod. jsou v našem jazyce velmi specifické.
Podle různých průzkumů české firmy v adopci AI zatím zaostávají za těmi v západní Evropě. Jak vnímáte roli AI v digitální transformaci firem v následujících letech?
Víme, že většina velkých firem již AI testuje a počítá s rozvojem AI technologiemi v roce 2025. Ale vnímáme i zájem středních a menších firem, které s AI počítají ve svých rozpočtech na příští rok. Jsme rádi, že už nyní dostáváme dotazy i od menších firem. Předpokládáme, že do dvou let bude nějakým způsobem AI používat určitě většina firem nad 20 zaměstnanců.
Jaké jsou v souvislosti s tímto očekáváním vaše plány do budoucna?
Tak jak se učí jazykové modely, snažíme se držet krok a učit se i my. Bedlivě sledujeme vývoj a dle aktuálních možností rozvíjíme funkce našeho GroveTech AI portálu tak, aby do budoucna fungoval jako automatizovaná „půjčovna AI asistentů“. Místo, kde si samy firmy mohou nadefinovat charakter a funkce AI asistentů, které by chtěli využít ať už pro své zaměstnance, zákazníky nebo partnery. Chceme firmám maximálně zjednodušit přístup a používání AI technologií. Naučíme je jednoduše vytvářet a spravovat své Knowledge Base a trénovat AI asistenty. Ti pak mohou pomáhat zajišťovat školení, interní komunikaci, podporu zaměstnanců call center, obchodníků, projektových manažerů a dalších. AI asistenti umí poslouchat, přepisovat hlas, číst, psát, sumarizovat, sbírat data. V našem portále bude také možné nastavit různé úrovně přístupů k informacím dle rolí ve firmě. . Směřujeme k real time reportingu a forecastingu.
Lokální trh má své limity. Plánujete expanzi na zahraniční trhy?
Určitě chceme spolupracovat se zahraničními firmami a nabídku připravujeme. Aktuálně bychom ale rádi oslovili především české podnikatele a sdíleli naše nadšení s nimi.
- Rozhovor s Markétou Fibigerovou: Jak 1. IT Gymnázium využívá umělou inteligenci ve výuce a jak se mění vzdělávací prostředí
- Rozhovor s Janem Pichlem z Promethist AI: Vyvíjíme konverzační AI s důrazem na wellbeing
- Tomáš Lysek z Coworkers.ai: Jak AI mění zákaznickou podporu a co nás čeká v budoucnosti
- Pohled do budoucnosti reklamního průmyslu s ředitelkou AKA Kateřinou Hrubešovou