AI Crunch Voice | Orbi je inovativní finanční platforma, která kombinuje srovnání finančních služeb, analýzu finančního zdraví a správu osobních financí v jedné aplikaci. Zakladatel a CEO Jakub Škrabánek v rozhovoru odhaluje, jak Orbi pomáhá uživatelům šetřit peníze, zlepšovat finanční gramotnost a poskytuje nezávislá doporučení. Dále se zamýšlí nad rolí umělé inteligence v personalizaci služeb a sdílí svou vizi budoucnosti finančního poradenství.
Jakube, můžete prosím jednoduše vysvětlit koncept Orbi pro někoho, kdo nikdy nepoužil žádnou finanční aplikaci?
Orbi jsou vlastně 3 aplikace v jedné. Pokud hledám konkrétní finanční službu, v Orbi dostanu nejvýhodnější nabídky z celého trhu. Nebo nehledám konkrétní finanční službu, ale vnímám důležitost plánování důchodu, zajištění rodiny pro nenadálé situace nebo ochrana majetku. V tom případě mi Orbi udělá komplexní analýzu finančního zdraví. A někde mezi tím je správa mých finančních produktů, protože jednou za čas je potřeba udělat revizi a najít úsporu nebo zlepšení.
V čem tedy podle vás spočívá největší přidaná hodnota Orbi pro běžného uživatele oproti jiným finančním aplikacím?
Pro většinu jiných aplikací existují jenom smlouvy, které byly sjednané přes ně. My máme a chystáme spoustu funkcí pro správu všech vašich smluv. Kontroly, převody do správy, výpovědi, změny na smlouvách. Chceme klientům nabídnout perfektní servis a nebýt jenom finanční supermarket.
Nemůžeme vynechat téma umělé inteligence. Jak konkrétně ji Orbi už nyní využívá při poskytování finančního poradenství?
Zatím jsme jenom na začátku cesty. Sbíráme zpětnou vazbu od klientů. Chtěl bych zkusit ještě letos dostat do AI asistenta něco jednoduššího, např. srovnání pojištění aut. Pokud se osvědčí, tak další kroky by byly směrem k personalizovaným komentářům k našim doporučením o finančním zdraví.
Co tedy umělá inteligence přinese v oblasti personalizace a optimalizace finančních doporučení?
Jedna část je personalizace, respektive nechat AI generovat texty vysvětlující klientovi výstupy z našich finančních doporučení. Další je pak fuzzy vrstva při zadávání dat. Často například potřebujeme od klientů informace o jejich příjmech. Ale jakých? Čistých? Hrubých? Jak s OSVČ? Mateřská? Rodičovská? Eventualit je spousta a v extrémním případě z toho vyleze skoro daňové přiznání. Přitom chatbot získá ty samé informace přirozeně, konverzačně.
Nedávno jste vydali novou verzi mobilní aplikace Orbi. Co vás vedlo k rozhodnutí přepracovat ji a jaké hlavní změny nová verze přináší?
V poslední verzi jsme přidali AI asistenta, funkci kontroly penzijního spoření a nabídku 200 Kč našim klientům za friend referral. Od začátku roku je to třetí velký update s novými funkcemi. A ještě jeden letos chci stihnout. Pak půjde na čas vývoj stranou a budeme se soustředit spíš na získávání nových klientů.
Proč jste se rozhodli přidat právě tyto nové funkce v rámci poslední aktualizace?
Často jsme od klientů dostávali zpětnou vazbu, že se těžko dostávají funkcím, které hledají. Proto jsme vytvořili AI asistenta, který je umí nasměrovat, kam potřebují. Penzijní spoření je zase spíš Achillova pata českých rodinných financí. Staré transformované fondy generují průměrně 1,13 % zhodnocení ročně. A ani ty nové nejsou všechny stejně výkonné. Stačí trocha administrativy, (kterou stejně zařizujeme my), a v důchodu můžete mít o pár milionů víc.
Co si tedy myslíte, že lidé nejvíce podceňují, pokud jde o správu osobních financí?
Nejvíc podceňují obrovskou rozdílnost nabídek na produkty a služby. Mají pocit, že všechny pojišťovny a banky jsou si +- podobné. A to stejné i ve vztahu ke zprostředkovatelům finančních služeb. Přitom s trochou péče se dají ušetřit z rodinného rozpočtu i nižší desítky tisíc ročně. To nejsou peníze, co leží na zemi.
Jak zajišťujete, aby vaše doporučení finančních produktů byla skutečně nezávislá?
Velmi jednoduše. Valná většina doporučení je generovaná algoritmicky, takže nějaké “já na bráchu, brácha na mě” nepřipadá v úvahu. A nabídky, které chystají naši vlastní poradci, jsou všechny uložené, zpětně dohledatelné a navíc náš poradce nemá žádnou motivaci prodat, nebo nedejbože prodat dráž. Nic z toho nemají, dostávají fixní plat.
Co vás na finančním sektoru nejvíce fascinuje a co naopak frustruje?
Před 20 lety byly celé finance postavené na papírových formulářích a excelu. Od té doby se pár těch formulářů přesunulo na web, ale jinak jedou ve velkých firmách pořád v těch samých kolejích. Na tom je fascinující, že to pořád ještě může fungovat. A frustrující je v těch mantinelech pracovat.
Jak si představujete budoucnost finančního poradenství a správy financí prostřednictvím digitálních platforem?
Líbilo by se mi, kdyby se instituce zbavily přemýšlení “smlouva, uzavírám s klientem smlouvu na X, nechci aby ji zrušil”. Přitom finanční služby vysloveně vybízí, aby bylo možné si jednotlivé služby zapínat a vypínat jako předplatné. Klienti můžou na své promiskuitě vůči finančním institucím obrovsky vydělat. A Orbi má přesně toto zjednodušit.
A na závěr, jak vypadá váš typický den jako zakladatele fintech startupu?
Po cestě do kanceláře mrknu na čísla za předchozí den. Pokud je hezky, tak si cestou pěšky z Masaryčky do Karlína vyřídím pár telefonátů. V kanclu pak odbavím požadavky z vývoje: zpětná vazba k designu, doplnění zadání, schválení na vývoj. Pak emaily a různé drobnosti, kde se čeká na mě. Místo oběda si jdu zacvičit. A odpoledne pak hlubší práce vyžadující soustředění. Poslední dobou třeba data management pro CRM kampaně, to mě baví hodně.
Tento rozhovor je součástí série AI Crunch Voice a vznikl ve spolupráci se společností Orbi.
- Za hranice cookies: Jak platforma Hybrid poháněná AI formuje budoucnost reklamní technologie
- Pohled do budoucnosti reklamního průmyslu s ředitelkou AKA Kateřinou Hrubešovou
- Tomáš Lysek z Coworkers.ai: Jak AI mění zákaznickou podporu a co nás čeká v budoucnosti
- Inovace v e-commerce: Jak Luigi’s Box používá AI a strojové učení ke zlepšení uživatelského zážitku