Home Zprávy AI jako klíč k cíleným inovacím a kybernetické bezpečnosti. To očekává v roce 2025 Agur Jõgi ze společnosti Pipedrive

AI jako klíč k cíleným inovacím a kybernetické bezpečnosti. To očekává v roce 2025 Agur Jõgi ze společnosti Pipedrive

by Redakce
Agur Jogi

Tento text je autorským článkem Agura Jõgiho, CTO v Pipedrive | AI se bude v roce 2025 stále více specializovat. Změní se způsob, jak firmy řeší konkrétní problémy v jednotlivých odvětvích.

AI zatím nepoužívají všechny společnosti, přesto se dostala do mainstreamu a je nejvíce dostupná, co kdy byla. Ignorovat ji bude stále obtížnější, protože její schopnosti a potenciální dopady stále rostou. Firmy v roce 2025 přestanou používat AI obecně a náhodně a začnou ji používat k řešení konkrétních výzev a potřeb v různých sektorech. Díky tomuto vývoji AI přestane být považována za univerzální nástroj a začne být vnímána jako všestranná technologie, která se přizpůsobí jedinečným provozním požadavkům, a firmy tak dosáhnou konkrétnějších a lépe měřitelných výsledků. Navíc budou čím dál častěji měřit trakci a další konkrétní KPI, pomocí nichž budou vyhodnocovat investice do vývoje nových produktů, služeb a interních řešení poháněných AI.

Co se týče vývoje produktů, AI pomůže DevOps týmům spravovat komplexní a kontinuální integrační nebo nasazovací procesy díky předpovídání a prevenci překážek. Umělá inteligence by například mohla sledovat build time, četnost nasazení a chybovost a automaticky doporučovat optimalizace a označovat riziková místa, než se nasadí a spustí. Vývojové cykly jsou pak plynulejší, s kratšími prostoji a rychlejším uvedením na trh.

Lidé budou ale i nadále hrát klíčovou roli ve vývoji produktů, kybernetické bezpečnosti a dalších technických procesech. Umělá inteligence dokáže sice řešit složité problémy a nacházet chyby rychleji, ale konečné rozhodování zůstává stále v rukou člověka. Lidský dohled je nezbytný nejen pro ověřování jejích výstupů, ale také pro uplatňování úsudku, kreativity a etických aspektů, které AI stále nedokáže napodobit. Například v oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, kde se hrozby neustále vyvíjejí, je odborný lidský dozor nad poznatky generované umělou inteligencí stále klíčový. Tato kombinace lidské intuice a efektivity AI bude mít v následujících letech zásadní dopad na vývoj odolných a inovativních produktů.

Agur Jogi
Agur Jõgi, CTO v Pipedrive. Autor: Pipedrive

S rostoucími kybernetickými hrozbami se v roce 2025 rozšíří zabezpečení s nulovou důvěrou. Také se nejspíš zvýší obavy ohledně ochrany soukromí, zaujatosti dat a etických postupů v AI, což povede k silnější regulaci.

V reakci na stále sofistikovanější kybernetické hrozby bude nezbytné používat zabezpečení s nulovou důvěrou, které vyžaduje neustálé ověřování každého uživatele, zařízení a síťové interakce. Tradiční metody zabezpečení předpokládají určitou úroveň důvěryhodnosti v síti, zatímco metoda nulové důvěryhodnosti funguje na principu „nikdy nedůvěřuj a vždy ověřuj“, čímž znatelně snižuje riziko napadení.

V roce 2025 se kvůli obavám o soukromí a zkreslení dat a etického používání AI zároveň zpřísní její regulace. Jelikož se stává čím dál běžnější součástí podnikání, regulační orgány věnují stále větší pozornost tomu, jak se shromažďují, zpracovávají a chrání data. Jejich cílem je stanovit jasné zásady spravedlnosti, transparentnosti a odpovědnosti a zajistit, aby podniky ve svých technologiích upřednostňovaly soukromí uživatelů a etické postupy. Organizace, které proaktivně přijmou nulovou důvěru a přizpůsobí se těmto regulacím, budou mít lepší kybernetickou bezpečnost a důvěru u zákazníků a stanou se odpovědnými lídry v digitálním světě.

V příštím roce budou globální společnosti zápasit s rozdílnými regulacemi pro AI, zabezpečení dat a compliance v jednotlivých světových regionech. Firmy, které budou chtít dodržovat různá pravidla v oblasti digitálních inovací, ochrany soukromí a etické AI v USA, EU a Asii, budou potřebovat adaptivní strategie.

Tempo zavádění regulací v oblasti AI a bezpečnosti dat se bude v roce 2025 v různých světových regionech značně lišit v závislosti na rozdílných technologických prioritách a regulačních filozofiích. Spojené státy, které se zaměřují na inovace, budou nejspíš nadále upřednostňovat pokrok AI a digitální bezpečnost před regulací, čímž podpoří rychlý růst technologického odvětví. Od Evropské unie se zase očekává, že upřednostní přísné normy na bezpečnost dat a etickou AI a že bude od firem vyžadovat komplexní dodržování pravidel na ochranu soukromí uživatelů a transparentnost. V Asii, kde se snaží nové technologie rychle přijímat, se zase mohou přiklonit k robustním systémům, které podporují vývoj a zároveň zachovávají základní ochranu soukromých údajů.

Tyto různé přístupy znamenají, že globálním společnostem již nebude stačit jeden univerzální model pro bezpečnost dat, compliance a etiku AI. Pokud společnosti nezvládnou plnit specifické regulace jednotlivých světových regionů, budou růst pomaleji a budou mít omezený přístup na některé trhy. Na druhou stranu firmy, kterým se je plnit povede a které mají agilní strategie na compliance pro jednotlivé trhy, budou mít v oblasti AI a digitální bezpečnosti konkurenční výhodu.

V roce 2025 budou hodnotu technických dovedností čím dál více určovat soft skills, jako je kritické myšlení, komunikace a přizpůsobivost. Vývojáři, kteří dokážou kombinovat analytické a jazykové dovednosti s technickými znalostmi, mají nejlepší předpoklady k tomu, využívat potenciál AI naplno.

 Vývojáři se silnými komunikačními a analytickými dovednostmi budou mít značnou výhodu a zvládnou být přesnější i s menším množstvím promptů.

 Vzhledem k tomu, že AI nadále zefektivňuje technologické pracovní postupy, bude její skutečná účinnost záviset nejen na technických dovednostech, ale také na schopnostech vývojáře číst, psát a kriticky myslet. AI je mocný nástroj, ale vyžaduje precizní promptování a pečlivé hodnocení jejích výstupů. Vývojáři, kteří zvládnou srozumitelně vykomunikovat, co od AI potřebují, a kteří mají analytické dovednosti na to, hodnotit výstupy AI, dokážou využít její potenciál naplno.

Například vývojářům se solidními jazykovými dovednostmi může stačit ke kýženému výstupu jeden důmyslný prompt, zatímco méně jazykově zdatní vývojáři by jich museli použít více. Pro udržení kvality a konkurenceschopnosti bude mít také zásadní význam schopnost rozpoznat, zda je výstup od AI solidní, nebo zda vyžaduje revizi. S tím, jak se AI stává běžným pomocníkem ve světě technologií, budou mít vysoce gramotní a analytičtí jedinci jasnou výhodu. Budou dosahovat lepších výsledků s menším úsilím a nastaví novou laťku pro produktivitu ve svém oboru.

Tento text je autorským článkem Agura Jõgiho, CTO v Pipedrive.

Číst dále

AI Crunch

Online magazín AI Crunch přináší informace ze světa umělé inteligence. Sleduj nové trendy a nadějné startupy využívající potenciál AI. Obsah pro tebe chroustáme do čtivé podoby.

©2024 AI Crunch