Home Zprávy Udržitelný byznys podle Apify: marketplace cloudových nástrojů a miliony korun pro externí vývojáře

Udržitelný byznys podle Apify: marketplace cloudových nástrojů a miliony korun pro externí vývojáře

by Redakce
Jan Čurn

Česká platforma Apify negeneruje zisky jen pro sebe – vedle svého hlavního produktu totiž aktivně buduje vývojářskou komunitu a otevřený marketplace cloudových nástrojů pro automatizaci, tzv. Aktorů. Externí vývojáři si na tomto tržišti přišli již celkem na více než 15 milionů korun. Jen letos v březnu vývojářům vyplatili přes dva miliony a popularita tržiště rychle roste. Za minulý rok se počet takzvaných komunitních developerů zvýšil více než trojnásobně na téměř 300 a tržiště nyní nabízí přes 1 500 Aktorů. Apify tím rozšiřuje svůj byznys, vytváří nové příležitosti a zároveň sdílí know-how v IT komunitě, kterou okolo sebe buduje. Tento přístup odpovídá tzv. creator economy – softwarově podporovanému ekosystému, který umožňuje tvůrcům generovat příjem z jejich tvorby. Doposud byl známý spíše z vytváření digitálního obsahu nebo krátkodobého pronájmu ubytování, Apify ovšem možnost vydělat nyní nabízí i tvůrcům softwaru.

„Misí Apify je primárně umožnit lidem automatizovat jakékoli procesy na webu. Vedle toho ovšem máme ještě jednu misi. A to je měnit lidem život prostřednictvím IT vývoje stejně tak, jako se změnil nám. Proto jsme umožnili vývojářské komunitě publikovat vlastní řešení, tzv. Aktory, na Apify a podílem na zisku vývojáře motivujeme, aby svá řešení udržovali a dále rozvíjeli. V současné době je v naší komunitě téměř 300 vývojářů z 42 zemí, kteří si za prvních pět měsíců roku 2024 vydělali již více než 10 milionů korun, a výše jejich výdělků roste tempem 10× ročně. Fungujeme tedy podobně jako Airbnb, jen místo svých bytů lidé monetizují svůj software. To, že si pak někdo díky nám může radikálně zlepšit život, je pro nás obrovské zadostiučinění. Navíc nám také externí vývojáři svou snahou pomáhají odhalit nové možnosti automatizace na webu,“ říká spoluzakladatel a CEO Apify Jan Čurn.

Jan Čurn
Jan Čurn, CEO Apify. Autor: Apify

Analýza trhu a šest dolarů do začátku

K prodeji vlastní aplikace na tržišti Apify potřebuje vývojář tři věci. Nejprve najít na trhu potřebu, kterou zvládne naplnit tzv. Aktorem, tedy cloudovou aplikací, která dokáže například sbírat data z nějaké webové stránky, nebo automatizovat operaci na webu. Důležité je to, aby danou potřebu mělo co nejvíce lidí nebo firem, pro které je levnější si koupit hotový nástroj než si vyvíjet vlastní. Pak stačí uplatnit své vývojářské dovednosti a talent. 

Zde přichází do hry předplatné Apify, které umožňuje využít platformu pro vývoj a pohodlné testování výtvorů. V prvních šesti měsících vyjde nového uživatele dohromady na šest dolarů, za které ovšem získá kredit na tvorbu vlastních Aktorů ve výši 500 dolarů, což snadno pokryje náklady na vývoj a právě i testování. Pak už jen stačí daný Aktor publikovat na Apify Store, nastavit správnou cenu a začít ho promovat. S tímto marketingem Apify vývojářům dokáže pomoci, zejména díky silnému SEO, doménové autoritě, která Aktorům od samého začátku zajistí organický přísun návštěvníků z vyhledávačů, ale i přímým marketingem, reklamou či doporučeními, jak daný Aktor a jeho dokumentaci zlepšit.

„Aktuálně nejúspěšnější jsou komunitní Aktory pro extrakci dat ze sociálních sítí jako Twitter/X nebo Reddit. Jejich tvůrci získají slušné odměny. Nicméně možností je mnoho a neustále se objevují nové. V poslední době roste poptávka po řešení pro získávání dat pro AI modely a aplikace, či využití AI nástrojů pro extrakci nebo kategorizaci dat. Pokud se vývojář rozhodne vyvinout takový nástroj, výrazně mu usnadníme život. Poskytneme cloudovou infrastrukturu, kde lze nástroj snadno spustit a integrovat do dalších systémů, umožníme nástroj prezentovat na webu a získat zákazníky díky našemu organickému dosahu. Nakonec i zprocesujeme fakturaci a platby od zákazníků. To vše poskytujeme za 20% poplatek z obratu. Zatímco postavit si novou software as a service (SaaS) službu zabere i zkušeným vývojářům týdny práce, s námi to jde za pár dní a rovnou doručíme i poptávku,doplňuje Čurn.

Komunitní eventy a společný Discord

Svým vývojářům Apify nabízí také širokou škálu různých nástrojů, včetně šablon pro web, scraping nástroje a open-source knihovny, jako je populární Crawlee. V případě tvorby nového Aktoru si také mohou vybrat, který programovací jazyk si zvolí, aby to pro ně bylo co nejsnadnější. Pro externí vývojáře firma současně provozuje dedikovaný kanál na Discordu, kde mohou sdílet dotazy a společně řešit vzniklé problémy. Apify také posílá pravidelný newsletter a pořádá webináře, kde informuje o novinkách a příležitostech, popřípadě sdílí své tipy a nápady. Zároveň firma spolupořádá tematické vývojářské eventy ve svých střešních prostorách v paláci Lucerna – například Engineering Leadership Meetup, Python Pizza, DevOps Meetup, AWS Meetup, WebExpo party, nebo Prague Fall LLM Meetup.

Číst dále

AI Crunch

Online magazín AI Crunch přináší informace ze světa umělé inteligence. Sleduj nové trendy a nadějné startupy využívající potenciál AI. Obsah pro tebe chroustáme do čtivé podoby.

©2024 AI Crunch