Home Rozhovory Rozhovor s Markétou Fibigerovou: Jak 1. IT Gymnázium využívá umělou inteligenci ve výuce a jak se mění vzdělávací prostředí

Rozhovor s Markétou Fibigerovou: Jak 1. IT Gymnázium využívá umělou inteligenci ve výuce a jak se mění vzdělávací prostředí

by Redakce
Markéta Fibigerová

V rozhovoru s ředitelkou 1. IT Gymnázia Markétou Fibigerovou si povídáme o tom, jak škola integruje umělou inteligenci do svých vzdělávacích programů, jak reagují rodiče a jak škola připravuje studenty pro svět plný technologických novinek. Získejte pohled do světa, kde technologie a vzdělání jdou ruku v ruce.

Autorka rozhovoru: Denisa Falta 

Úvodem nám povězte, jaký je váš názor na současný hype okolo umělé inteligence?

Hype je to opravdu velký a je to dáno hlavně tím, že AI generativní modely jsou najednou otevřené široké veřejnosti, ať již se jedná o text, obrázky nebo jiná média. Najednou může každý pomocí dostupného jednoduchého nástroje zadat vstup a dostat výstup. 

Vzniká z toho samozřejmě celá řada reakcí, pocitů i psychických stavů – většinou velmi souvisejících s tím, na jaké úrovni kdo je. Má to také vztah i k celkové odolnosti každého jedince, podobně jako třeba sociální sítě a také je s tím spojeno velké FoMO, tedy strach z toho, že něco propásnu a že mi ujede vlak. 

Můj názor je ten, že na tom není nic překvapivého, ani nic, co se by se nedalo čekat, je to podobné, jako kdybyste dala člověku v devadesátých letech minulého století do ruky dnešní internet, je to prostě asi moc velká porce najednou.

Kdy jste začali využívat umělou inteligenci ve vaší škole?

AI využíváme od začátku, tedy od roku 2020, kdy jsme školu otevřeli. Od začátku také s AI pracujeme ve dvou rovinách – uživatelské a vývojářské. Myslím si, že všichni naši studenti by se měli dostat na poměrně vysokou uživatelskou úroveň, aby byli schopni posoudit možnosti využití AI ve svých budoucích oborech, aby zkrátka věděli, na co se AI hodí a na co ne. 

Dobře se to představuje třeba v lékařství. Tenhle vhled ale nutně neznamená, že každý pochopí tu „matematiku“, co je za tím, ta je opravdu jen pro vybrané a perfektně to odpovídá i procentuálnímu zastoupení lidí, kteří dělají a budou i do budoucna dělat Data science. Spolupracujeme s největšími kapacitami v oboru jako je třeba Tomáš Mikolov.

Aktuálně teď o prázdninách prošla část našeho týmu (učitelé IT a matematiky) poměrně nadupaným technickým workshopem. Workshop byl zaměřený na machine learning a deep learning v Pythonu. Jako use case jsme zvolili vytvoření klasifikátoru pro naše slovní hodnocení a vyzkoušeli jsme různé přístupy a implementace – SVM klasifikátor, MLP klasifikátor, programování s embeddingy a dostali se až na LSMT. Upřímně řečeno jsme si u toho slušně zavařili mozek a zafungovalo to i jako kvalitní teambuilding. Od října máme v plánu rozjet AI seminář s hlubšími ambicemi i pro studenty.

1. IT Gymnazium - vyuka
Autor: 1. IT Gymnázium

Jaké AI nástroje využíváte a jak to změnilo způsob výuky?

V prváku se na začátku zaměřujeme na správné pochopení toho, co AI vlastně je (a co je třeba jen prostý algoritmus) a ukazujeme si to na příkladech, které máme všude kolem sebe. Stačí si vzít do ruky mobil a projet aplikace. Myslím si, že by tohle měla učit základní škola, ale zatím se to neděje. 

V roce 2020 jsme se studenty procházeli tehdy nový – respektive nově do češtiny přeložený – online kurz Elements of AI. Momentálně bych řekla, že je to tak, že know how tohoto kurzu kombinujeme s praktickými workshopy, jenž pro studenty chystá např. Štěpán Bechynský, který bude teď od září nově stabilním členem týmu. Jeho hodiny jsou založené na labech Microsoftu.

O využití jazykových modelů se studenti učí v humanities (náš předmět integrující český jazyk, literaturu, dějepis, společenské vědy atd.). Hned v prvním ročníku pracujeme např. s projektem Digitální spisovatel. Ve výuce jsme měli i jeho autora Jana Tyla. Vzdělávací obsah si většinou připravujeme sami, v mnoha ohledech vynalézáme kolo.

Jak představujete novým studentům a rodičům použití AI ve vaší škole?

Říkáme jim, že se AI věnujeme nejen v informatice, ale i v jiných předmětech a snažíme se jim to popsat co nejvíce prakticky a na příkladech, nebo jim ukážeme videa natočená z výuky. Ono je těžké sdělovat cokoliv technického, když máte před sebou různorodou skupinu lidí. Je to podobné, jako když se snažíme popsat, čemu všemu se věnujeme v rámci IT. Zkuste si představit, jak vysvětlujete někomu, kdo neví, co je třeba SSL, nikdy neviděl Linux, neví, co je virtualizace…, co děláte v hodinách kybernetické bezpečnosti.

Markéta Fibigerová
Markéta Fibigerová, ředitelka 1. IT Gymnázia. Autor: 1. IT Gymnázium

Jak reagují rodiče na integraci umělé inteligence do vzdělávacího procesu?

Máte rodiče, kteří jsou velmi rezolutní a rovnou vám řeknou, že by to všechno ve škole zakázali. Máme takovou zkušenost třeba s mobily. Vždy se snažíme vysvětlovat, že zakazování k ničemu nevede a že je lepší se s technologiemi naučit zacházet. Tohle je pro mě asi největší zklamání z očekávání, která jsem měla, když jsme školu zakládali. 

Česká veřejnost navenek vypadá, že chce smysluplný přístup a pokrok, ale ve finále zjistíte, že většina lidí chce naprostou klasiku. Jsem tedy ráda, že mezi našimi rodiči tohle úplně neplatí a je mezi nimi několik opravdu inspirativních osobností. Někoho, kdo by se vyloženě zaměřoval na AI vývoj, nebo s námi chtěl v tom ohledu spolupracovat, tam ale nemáme.

Jak reagují učitelé na integraci AI a jaká školení nebo materiály nabízíte učitelům, nebo necháváte využití AI ve výuce zcela na nich?

Učitelé u nás asi nepatří mezi běžný vzorek učitelské populace, ačkoliv i u nás jsou velké rozdíly v hloubce porozumění. Část týmu prošla technickým workshopem, jak jsem již zmiňovala výše. Ostatní kolegové jsou docela zvídaví a spontánně se učí buď v rámci týmu, nebo si sami si dohledávají, co považují za užitečné. 

Mám radost, že sami chodí s nápady, jak AI využít ve svých hodinách. Např. vloni kolegyně v humanities nechaly studenty vygenerovat pomocí Midjourney portréty spisovatelů a pak skrz ChatGPT jejich životopisy. Samozřejmě s cílem, aby to studenti zkontotrolovali, kriticky zhodnotili a upravili. Celkem jsme se u toho i nasmáli. Zrovna jsme se bavili o tom, že by stálo za to to letos zopakovat a porovnat, o kolik se modely zlepšily.

Máte jako škola nějaká stanovená pravidla využívání AI pro učitele i studenty, například pro vypracování esejí a dalších úkolů?

Pravidla máme, ale ne ve smyslu, jak by se asi čekalo, že je někde ve školním řádu přesně napsáno, kdy se AI smí nebo nesmí používat. Nechceme to tak záměrně, je to podle mě cesta do pekla. Máme ta pravidla založená na zdravém rozumu a smysluplnosti využití a každý učitel je kompetentní vyhodnotit situaci. 

Tedy například při psaní esejí v angličtině, které jsou psány v hodině a je u nich řečeno, že se neočekává, že budou studenti hledat cokoliv na internetu, asi nikdo nemůže předpokládat, že by měl použít AI. 

Pokud ale někdo použije ChatGPT např. k úvodní rešerši k nějaké dlouhodobější práci a pak následuje práce se zdroji, je úplně v pořádku, že zapojil AI. Takový student je většinou na velmi slušné úrovni i bez toho, a proto je to pro něj užitečné. 

Ono je to většinou úplně jasné, co je v pořádku a co není, a pokud to někdo zneužije, není to proto, že by nevěděl, ale prostě to zkouší a zkouší i naše hranice. 

Tím, že studenty dobře známe, máme k dispozici jiné jejich práce a víme, jaký mají mluvený projev, můžeme si dovolit je okamžitě konfrontovat, protože to opravdu okamžitě poznáme a samozřejmě jsme takové situace už měli. Zároveň se jim při tom snažíme vysvětlit, že to ani jedna strana nemáme zapotřebí. Zdržovat nás to jistě bude i nadále, nedělám si iluze, ale nevidím moc jinou cestu. Všichni se to musíme naučit a všichni si musíme zvyknout na to, že AI tu je.

1. IT Gymnazium
Autor: 1. IT Gymnázium

Spolupracujete s externími firmami nebo výzkumnými institucemi na vývoji nebo implementaci AI?

Spolupracujeme s technologickými firmami a vědeckou sférou na různých projektech a zveme si odborníky napříč obory i do výuky, je to součástí naší vize. Přímo na implementací AI zatím nespolupracujeme, myslím, že je to ale jen otázka času.

Na závěr nám nastiňte, jak vidíte další vývoj v oblasti vzdělávání s ohledem na využití AI?

Obávám se, že teď spíš ve školách začne obrovský humbuk a všichni budou řešit, jaký je s tou AI problém a že žáci podvádějí a učitelé o tom budou vášnivě a nekonečně diskutovat. Bude to v médiích a na sociálních sítích a budou se hledat ta řešení v podobě zákazů. Já osobně bych se toho nechtěla moc účastnit, podle mě je potřeba investovat spíš energii a čas do rozvoje a hledání příležitostí. Chtěla bych se letos vydat mimo ČR a ideálně najít inspiraci na nějaké zahraniční škole, kde se AI věnují. 

Využití AI v podnikání - AI startupy

Číst dále

AI Crunch

Online magazín AI Crunch přináší informace ze světa umělé inteligence. Sleduj nové trendy a nadějné startupy využívající potenciál AI. Obsah pro tebe chroustáme do čtivé podoby.

©2024 AI Crunch