Home Zprávy Průzkum mezi lídry trhu (2/2): Co přinese rok 2024?

Průzkum mezi lídry trhu (2/2): Co přinese rok 2024?

by Redakce
Lubo Smid, CEO STRV

Navazujeme na první část odpovědí a přinášíme vám odhady dalších českých odborníků z technologického světa.

Lubo Smid, CEO STRV

Lubo Smid, CEO @ STRV
Lubo Smid, CEO STRV. Autor: STRV

Z pohledu toho, co se bude dít v globální ekonomice, si nedovolím tvrdit vůbec nic. Aktuálně je to spíše věštění z křišťálové koule. Ačkoliv vidíme zotavení v určitých segmentech trhu, jiné stále trpí a globálních dopadů je hned několik. Tudíž nezbývá nic jiného než jen držet se strategie, že i v období krize se objevují zajímavé příležitosti, a těch je potřeba se naplno chopit!

Zůstanu tedy převážně u technologického světa. Minulý rok se nesl ve znamení umělé inteligence, a tento trend bude neustále posilovat. Někteří lidé dokonce tvrdí, že bychom si měli užívat poslední měsíce před příchodem umělé obecné inteligence (AGI) moudře. Ať už letos dorazí nebo ne, tak je na tomto tvrzení něco k zamyšlení. Umělá inteligence otevřela nové výzvy stejně tak jako se tomu stalo v případě startu internetu nebo s příchodem prvních chytrých telefonů. Tento trend se bude v příštím roce ještě více umocňovat. Kdo nebude využívat AI, bude obrovsky ztrácet oproti konkurenci. AI bude tvořit obrovskou generační propast a je potřeba se s ní naučit žít na denní bázi co nejdříve.

Jiří Sauer, partner Deloitte a lídr programu Deloitte Technology Fast 50 CE

Jiri Sauer
Jiří Sauer, partner Deloitte. Autor: Deloitte

Nacházíme se v období zvýšené nejistoty. Firmy revidují rozpočty a rychle rostoucí technologické firmy rostou pozvolněji než v minulých letech. Zvyšuje se tlak na efektivitu. Řešení, které nejsou pro byznys klíčová, tím mohou trpět.

V praxi to znamená, že s prodejem produktů a služeb uspějí především ti, kdo budou schopni přesvědčit své zákazníky jejich výhodnosti a ekonomickém přínosu. Obstojí firmy s hmatatelnými výsledky a s prokázanou přidanou hodnotou.

Situace se liší v závislosti na sektoru. Například bezpečnostní průmysl vlivem geopolitické situaci zažívá boom. Otázkou zůstává, jak se budou v tomto roce vyvíjet trendy jako umělá inteligence, která přes svůj rozmach ještě nedala vzniknout byznys modelům, které by radikálně otřásly konkrétním odvětvím. 

Nejspíše dojde redefinici startupové kultury jako takové. Nelze už jen tak přijít s průměrným nápadem a spoléhat na zájem investorů. Pravidla se zpřísnila. Vidíme návrat k tvrdému podnikání a práci, která je sice založená na technologických inovacích, ale řídí se pragmatickým byznysovým mindsetem. Jak tímto vývojem zahýbe zavedení či nezavedení zaměstnaneckých akcií, úprava pracovního práva, nebo úprava daní, ještě uvidíme. Startupisté a příznivci inovací by si měli přát, aby stát přinášel změn co nejméně a zaměřil se hlavně na stabilitu prostředí.

Tomáš Vocetka, CTO Omio

Tomáš Vocetka - Omio
Tomáš Vocetka, CTO Omio. Autor: Omio

Rok 2023 byl rokem, kdy se cestování po Covidu naplno vrátilo, ale nebylo to snadné. Předvídáme, že v roce 2024 se zákazníci již nebudou smiřovat s vysokými cenami, zpožděními a obecně podprůměrnými cestovními zážitky jen proto, že jsou rádi, že se opět mohou posadit do vlaku nebo letadla. Zákazníci budou chtít mít na výběr a budou dělat informovanější rozhodnutí o tom, jak se mohou bezproblémově dostat z bodu a do bodu b – a k tomu jim Omio pomáhá, bez ohledu na destinaci nebo způsob dopravy. Proto očekáváme, že v příštím roce opět dynamicky porosteme. Určitě budeme dále rozvíjet také technologickou stránku naší služby. Zejména budeme zkoumat, jak nejlépe implementovat AI do naší služby tak, aby to lidem co nejvíce ulehčilo plánování jejich cest.

Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Applifting

Vratislav Kalenda - Applifting

Za poslední půlrok se potvrdilo, že AI přišla a že tady s námi zůstane. Mnoho firem již využívá její potenciál, ale současně jich ještě více stále řeší, jak ji zakomponovat do svých produktů. Důvodů přitom mají řadu, a to například kvůli zvyšování tržeb, snižování nákladů, nebo nastartovaní produktových inovací. Důležitý je ale začátek a strategie, jak na to. Naši přidanou hodnotu proto vidíme právě v provádění klientů celým tímto procesem od nastavení strategie až po samotnou integraci.

Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel OnSinch

Petr Jaroš
Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel OnSinch. Autor: OnSinch

Pozitivně vnímáme pokračující trend digitalizace v různých odvětvích. To je to, o co od počátku usilujeme a jsme rádi, že konečně vidíme i pokrok v legislativě v ČR i v EU – ať už se jedná o elektronické podpisy smluv, nebo digitální doklady a finance. Intenzivně sledujeme taky vývoj generativního AI a testujeme, jak by dokázalo zlepšit náš segment plánování, aby vše bylo bezpečné a dokázalo zachovat proměnlivý aspekt osobních preferencí pracovníků.

Číst dále

©2024 AI Crunch