Začali jako odpověď na byrokratické trápení v pojišťovnictví a nyní digitalizují celý obor s pomocí umělé inteligence. Rozhovor s Janou Lopatovou, CEO společnosti InstaCover, odhaluje, jak AI transformuje proces sjednávání autopojištění, jaký mají vztah s investory a jaké mají cíle pro mezinárodní expanzi.
Autorka úvodní fotografie: Petra Šebestojc
Jano, můžete nám popsat vizi a poslání společnosti InstaCover?
Naše vize od začátku vychází z vlastních klientských zkušeností s pojišťovnami, které nás přivedly k myšlence pomoci digitalizovat pojišťovnictví. Často vnímané negativní renomé tohoto oboru a zbytečná byrokratická zátěž byly výzvou a také prvním krokem v poslání InstaCoveru – tj. měnit pojišťovnictví v moderní obor. Zmíněná modernizace s pomocí AI tak na jedné straně nahrazuje zdlouhavé a často chybové manuální procesy, čímž pojišťovnám šetří nemalé náklady a pomáhá předcházet pojistným podvodům. Na druhé straně nás těší fakt, že již máme pozitivní zpětnou vazbu od klientů samotných pojišťoven, kterým náš produkt přináší pozitivní uživatelský zážitek.
Jak využíváte umělou inteligenci k optimalizaci nákladů a času při sjednávání autopojištění?
Naším hlavní produktem je webová aplikace, která pojišťovně zajistí kompletní fotodokumentaci v rámci tzv. fotoprohlídek vozidel na vstupu do pojištění. Naši klienti dříve využívali dvě cesty, jak potřebnou fotodokumentaci, která je především důležitá v okamžiku likvidace pojistné události, zajistit. Buď za koncovým uživatelem – klientem pojišťovny dojel osobně zaměstnanec pojišťovny nebo byl tento klient povinen dojet za technikem. Později s rozmachem chytrých telefonů mohl klient fotografie posílat sám přímo pojišťovně, ale nebylo reálné, aby byla zkontrolována kvalita 100% fotografií všech vozidel. Náš model pojišťovnám zajistí nejen kompletní fotodokumentaci ze všech požadovaných úhlů, ale zároveň automaticky kontroluje i její kvalitu. V porovnání s původním procesem jsou ušetřeny desítky procent nákladů a celé návodné pořízení fotodokumentace trvá cca 7 minut.

Jaké jsou hlavní výhody a výzvy spojené s používáním umělé inteligence v pojišťovnictví?
Obecně platí, že umělá inteligence výborně funguje pro řešení stále se opakujících úkolů. A takových najdeme v pojišťovnictví celou řadu. Velká část z nich se stále řeší manuálně, což vedle vyšších nákladů znamená i větší prostor pro případné chyby. Nahrazením lidského faktoru umělou inteligencí dochází ke snížení chybovosti, výrazné časové úspoře a v neposlední řadě i snížení nákladů, přičemž zaměstnanci pojišťoven mohou ušetřený čas vynaložit efektivněji na komplikovanější úkoly, které vyžadují individuální přístup ke klientovi.
Samozřejmě řešíme řadu výzev, především se jedná o správné nastavení procesů na základě nařízení spojených s ochranou dat. Snažíme se také společně s našimi klienty vždy vhodně volit návazné procesy, kterými eliminujeme potenciální možnost chybovosti AI.
Kdo jsou vaši hlavní zákazníci a partneři a jak s nimi spolupracujete?
Naše řešení využívá v tuto chvíli 53 % českého trhu s pojištěním vozidel. Konkrétně mezi naše klienty patří například Kooperativa, Generali Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna nebo pojišťovna Direct. Obecně se tedy dá říci, že se s námi setkal každý druhý majitel vozu, na které bylo v nedávné době sjednáno havarijní pojištění.
S klienty často spolupracujeme i na partnerské bázi, společně hledáme cesty k další modernizaci odvětví a zamýšlíme se nad smysluplným využitím AI v jejich prospěch.

Jak se liší vaše řešení od konkurence a jak si udržujete konkurenční výhodu?
Díky tomu, že náš model umělé inteligence pracuje přímo v prohlížeči mobilního telefonu, prostřednictvím kterého focení probíhá, je celý proces opravdu rychlý (odezva modelu trvá cca 120 ms). Uživatel navíc může být i během samotného focení offline, a i tak dostává zpětnou vazbu o tom, zda jsou pořízené fotografie v pořádku a pokud ne, tak z jakého důvodu.
Další výhodou pro klienty je s jistotou i cena, která je oproti naší zahraniční konkurenci nižší.
Stali jste se členem mezinárodní insurtech komunity. Co vám to přináší?
Kontakty na mezinárodní insurtech scéně nám přinášejí spoustu nových zajímavých informací a myšlenek na jedné straně a na té druhé nepostradatelné rozšíření profesní sítě, bez které se při zamýšlené expanzi nedá obejít. Zapojení do akcí a konferencí mimo naši republiku nám samozřejmě přináší také určité zviditelnění, bez kterého bychom stále byli neodlišitelní od mnoha dalších insurtech startupů.
Zmiňujete expanzi, jaké jsou tedy vaše cílové země nebo regiony?
Aktuálně probíhají jednání s pojišťovnami především v našem nejbližším okolí. Díky mezinárodním workshopům a konferencím z posledních měsíců se nám otevírají dveře ke klientům v rámci CEE a DACH regionů. Sledujeme samozřejmě i lokální konkurenci na některých trzích v Evropě i mimo ni. Náš produkt a AI modely lze ale implementovat na jakémkoliv trhu, krátkodobý plán zahrnuje naše blízké sousedy, do budoucna však míříme mnohem dál.
Jaký byl váš zážitek z nedávné konference Magic of Innovation 2023 ve Vídni, kde jste získali cenu Startup Award?
Už to, že jsme byli vybráni, abychom se zúčastnili konference Magic of Innovation ve Vídni a s ní spojené soutěže startupů, pro nás byl velký úspěch. Těšili jsme se, že si rozšíříme obzory a seznámíme se s novými lidmi z oboru, ale že bychom si domů odvezli trofej za první místo, v to jsme ani nedoufali. Díky pestré paletě inspirativních speakerů nejen z rakouských pojišťoven jsme měli možnost zjistit víc o tom, jak na inovace nahlížejí samy pojišťovny z “vnitřku” i čím se aktuálně nejvíce zabývají. Jedním z hojně zmiňovaných trendů bylo například embedded insurance.
Magic of Innovation 2023 ve Vídni
Autor: InstaCover
Ocenění Startup Award
Autor: InstaCover
Můžete nám tento pojem a trend přiblížit?
Embedded insurance je typ pojištění, které je pro koncového zákazníka součástí jeho uživatelského zážitku při nákupu nějakého produktu, či služby. Typicky jde o nákup pojištění při koupi letenek. Dalším příkladem může být koupě jízdního kola, kdy si kromě zmíněného kola koupíte rovnou i pojištění proti jeho krádeži. Zákazník tak jednoduše získá pojištění na míru, aniž by ho musel dodatečně vybírat, a pojišťovnám se tak otevírají dveře k úplně novým segmentům zákazníků.
Předpokládá se, že trh s tímto typem pojištění v následujících letech násobně poroste, proto pojišťovny logicky hledají cesty, jakým způsobem obohatit svoje portfolio i tímto směrem.
Zvládáte financovat svůj provoz a rozvoj z vlastních zdrojů nebo jednáte s investory?
Od počátku byl plán vytvořit soběstačně fungující produkt, který bude financován z vlastních zdrojů. A to se nám povedlo. S investory v tuto chvíli žádná jednání neprobíhají. Probíhající expanzi na zahraniční trhy by to ale jistě urychlilo, proto pokud by přišla oboustranně zajímavá nabídka investice, diskusi se nebráníme.
Tento rozhovor vznikl díky partnerství AI Crunch a společnosti InstaCover. Chceš se také stát naším partnerem a být tady vidět? Ozvi se nám!
- Rozhovor s Vladimírem Šanderou ze Smartsupp: Z malého města dnes dokážeme budovat produkt pro celý svět
- Rozhovor s Markem Daňkom: Potenciál v e-commerce je díky AI obrovský
- Ondřej Zavadil: AWS demokratizuje přístup ke generativní umělé inteligenci
- Nejlepším parťákem pro Microsoft Copilot je naše ESTER AI, říká Dalibor Lukeš ze společnosti MULTIMA