AI Crunch Voice | Společnost Seyfor uvádí na trh nový nástroj Evala, moderní cloudový účetní software, který byl vyvinut v reakci na zastaralé produkty na českém trhu. Program využívá umělou inteligenci k automatizaci účetních procesů a usnadňuje práci účetním kancelářím. Jan Štacha, zakladatel a produktový manažer Evaly, odkrývá zákulisí vývoje a popisuje očekávané dopady na tradiční účetní procesy a pracovní postupy v účetních kancelářích.
Jaký byl hlavní impulz pro vývoj účetního nástroje Evala?
Hlavním impulsem byla situace na českém trhu s účetními softwary. Většina současných produktů je datovaná do přelomu tisíciletí a moderní software napsaný přímo pro cloud na trhu chyběl. Zároveň jsme pozorovali trend, kdy účetní kanceláře v rámci optimalizace svých vlastních procesů začaly integrovat různé nástroje třetích stran, například na vyčítání dokladů, jejich digitální archivaci či uživatelský reporting. To nás vedlo k myšlence vytvořit nástroj přímo pro účetní kanceláře, který tyto integrace bude řešit. Je totiž mnohem efektivnější vyřešit a udržovat integraci na úrovni dodavatele softwaru, který integraci řeší pro všechny kanceláře naráz, než aby každá kancelář platila konzultantským firmám za přípravu a implementaci řešení přímo na míru.
Jak jste zohlednili potřeby a preference uživatelů během vývoje Evaly a jakým způsobem jste integrovali jejich zpětnou vazbu do produktu?
Evalu jsme vydali v rámci beta verze již v září 2022 a od té doby jsme pravidelně s vybranými účetními kancelářemi, kteří měli k této verzi přístup, řešili jejich požadavky na změny, nalezené chyby či jakékoliv jiné připomínky k fungování. Pro vydání produktu to bylo klíčové, protože na základě těchto požadavků jsme mnoho věcí v průběhu času změnili a upravili tak, aby Evala co nejvíce vyhovovala potřebám těchto účetních kanceláří.
Můžete popsat, jak Evala využívá umělou inteligenci k automatizaci účetních procesů a jak to ovlivňuje efektivitu práce účetních kanceláří?
V tuto chvíli Evala využívá umělou inteligenci v rámci integrace modulu firmy Rossum, který umí například přečíst PDF fakturu a vyplnit ji do formuláře. Účetní tak nemusí fakturu ručně přepisovat, což rozhodně ulehčí tu nejvíce nezajímavou část účetní práce. Úspěšnost vyčtení ovšem není stoprocentní, a proto bychom jako dodavatelé účetního softwaru spíše uvítali, kdyby stát uzákonil povinnost při fakturaci státní správě používat za všech okolností formát elektronické faktury .isdoc případně PDF 3/A s isdoc přílohou. Toto jednoduché opatření by mělo významný dopad na rozvoj digitalizace v České republice, protože by přinutilo poskytovatele všech systémů urychleně formát elektronické faktury podporovat. Navíc je toto opatření v zemích, kde myslí digitalizaci vážně, naprosto běžné.
Jaký je váš pohled na budoucí vývoj účetního softwaru a jakou roli v něm bude hrát umělá inteligence?
Při vývoji Evaly jsme již identifikovali směry kterými chceme umělou inteligenci využívat. V tuto chvíli například řešíme prototyp neuronové sítě, která na základě historie zaúčtování dokáže správně nastavit účetní páry jednotlivým položkám na faktuře. Toto je za mě krásný příklad dalšího ulehčení práce, kdy účetní pak již jen zkontroluje, že zaúčtování bylo nastaveno správně. Dalším příkladem může být funkcionalita, kterou v týmu připravujeme, a to je oživení naší postavičky Evaly tak, aby byla schopná s uživatelem komunikovat a případně mu poradit. V principu se jedná o integraci LLM jako interpreta uživatelského dotazu nad naší dokumentací, kterou neustále rozšiřujeme. Představit si to můžete tak, že napíšete dotaz “Evalo, jak se prosím dá nastavit automatické účtování časového rozlišení?” a Evala buď pošle odkaz na příslušný článek nebo přímo vysvětlí, jak toto v programu nastavit.
Jaký vliv očekáváte, že bude mít Evala na tradiční účetní procesy a pracovní postupy v účetních kancelářích?
Naší vizí je, že i malé účetní kanceláře, které dnes ještě stále pracují převážně papírově, budou mít kvalitní nástroj, který jim ušetří spoustu práce. Časem, až budeme nabízet ještě více integrací, věříme, že přesvědčíme i ty kanceláře, které si již digitalizaci vyřešily samy, k tomu, aby na Evalu přešly.
Hned v úvodu rozhovoru jste zmínil cloud. Jaké jsou hlavní výhody používání cloudu pro účetní software a jak jste tyto výhody implementovali do Evaly?
Cloud a tedy software jako služba obecně je v dnešní době jediný udržitelný způsob vývoje softwaru, který navíc přináší benefity oběma stranám, tedy jak zákazníkům, tak dodavatelům. Z pohledu zákazníka je obrovskou výhodou to, že veškeré starosti o provoz softwaru, a jeho aktualizaci, přenáší na dodavatele, což spoří náklady, které firmy né vždy vnímají. Zároveň přináší další benefity ve formě neustálého rozvoje a přidávání nových funkcí nebo zajištění výrazně větší bezpečnosti dat, než kterého může malá kancelář dosáhnout na svých vlastních zařízeních.
Uběhl necelý měsíc od uvedení Evaly. Co očekáváte od spuštění Evaly v příštích týdnech, měsících nebo i horizontu příštích let?
Zatím jsme docela spokojení s počty nově registrovaných uživatelů, kterých je po vydání skutečně hodně. Potvrdilo se, že určitá díra na trhu v tomto segmentu existuje. Pokud by tento stav vydržel do dalších měsíců či let, tak budeme opravdu rádi. Evalu plánujeme neustále rozvíjet, přidávat integrace dalších nástrojů a co nejdříve vydat již rozpracovaný modul mzdového účetnictví. Postupným rozvojem a pečlivým nasloucháním našim uživatelům věříme, že vytvoříme produkt, který nebude mít v česku konkurenci.
Společnost Seyfor má ve svém portfoliu řadu produktů. Jak do nich zapadá Evala?
Evala je pevnou součástí portfolia divize Small Business a velice dobře vyplňuje prostor vedle Money S3, který je určen pro účtování menších a středních firem a vedle iDokladu, který je naopak mířen na OSVČ, které potřebují nástroj na jednoduché vystavování faktur. Nyní jako Seyfor pokrýváme i velmi specifický segment účetních kanceláří, který byl doteď pouze podmnožinou segmentu Money S3.
Tento obsah je součástí série AI Crunch Voice a vznikl ve spolupráci se společností Seyfor.
- Jak InstaCover s pomocí AI mění obor pojišťovnictví: Exkluzivní rozhovor s CEO Janou Lopatovou
- Inovace ve financích: Jak Orbi s pomocí AI zlepšuje finanční zdraví uživatelů
- Český vzdělávací startup WeBoard má namířeno do USA
- Rozhovor s Josefem Zamrzlou ze Skilleto: Inovace na poli pracovních portálů díky využití umělé inteligence