Startup WeBoard se v minulém roce umístil mezi TOP3 firmami v rámci venture kapitálového akcelerátoru platformy Nation 1. Od fondu tak získal investici ve výši 400 tisíc EUR. O WeBoardu, umělé inteligenci i světě venture kapitálu si povídáme se zakladateli WeBoard Janem Šebestou (JŠ), Martinem Možnarem (MM) a Radimem Tvrdoněm (RT).
Čím přesně se WeBoard zabývá a jaký přínos poskytujete vašim zákazníkům?
RT: WeBoard nabízí řešení s AI, která zvyšují efektivitu zaměstnanců, zlepšují kvalitu školení a usnadňují vyhledávání informací jako nikdy předtím. Naše sada řešení zahrnuje tréninkového bota Aila, který je založen na kombinaci konverzační AI a digital humans a nabízí osobní zážitek, který vede zaměstnance k aktivitě při školení, jež je nutná k uchování informací z tréninku.
Náš AI znalostní asistent Kaila poskytuje rychlý a přesný přístup k firemním datům, což zkracuje čas, který zaměstnanci nebo zákazníci potřebují k vyhledávání informací v interních dokumentech a data poolech. Kaila tak pomáhá zaměstnancům i celým týmům být efektivnější.
Radim Tvrdoň
Co-Founder @ WeBoard
Martin Možnar
Co-Founder @ WeBoard
Jan Šebesta
Co-Founder @ WeBoard
Pro jaké obory nebo odvětví je vaše řešení vhodné?
JŠ: Máme několik produktů pro jiné cílové segmenty. Co se týče Kaily, tak tam míříme od SMBs až po korporátní firmy. V tomto segmentu cílíme primárně na B2B/B2C SaaS platformy, bez ohledu na oblast jejich podnikání. Co se týče našeho řešení pro vzdělávání, tak tam míříme pouze za korporáty. Většinou jsou to velké společnosti v odvětvích automotive, telco, banking nebo třeba fastfoody.
Na jakých trzích dnes působíte a kam plánujete dále expandovat?
JŠ: Aktuálně působíme na trzích Česko, Slovensko a pomalu začínáme pronikat do Spojených států.
Aplikaci Kaila jste spustili zhruba před měsícem. Můžete nám přiblížit, o co se jedná a jak jí daří?
MM: Kaila je založená na generativní AI, která způsobuje naprostou revoluci ve způsobu, jakým zaměstnanci dohledávají potřebné informace. Lidé tráví velkou část svého pracovního času hledáním informací, které jsou rozptýleny na různých místech. Jsme takovým ChatGPT pro firmy, do kterého si dokážete velmi jednoduše nahrát své data (ať už jsou to servisní tickety, manuály, či jiné dokumenty), a během chvíle je možné nástroj používat. Kailu máme na trhu teprve pár týdnů, už se nám ale daří pronikat do menších i větších firem.
Dalšími vašimi produkty jsou MetaBoard a SkillBoard. Můžete nám je více přiblížit?
JŠ: WeBoard svou online školící platformou zcela bourá současnou praxi školení zaměstnanců. SkillBoard je staré označení modulu Aila, tedy nástroje, který pomocí AI a realistických simulací usnadňuje WeBoard efektivním a zábavným způsobem učení měkkých i tvrdých dovedností tak, aby se naplno využil potenciál zaměstnanců. Aila vám prostřednictvím konverzací umožňuje procházet například obchodními situacemi, jako by byly skutečné – ať už jde o rozzlobeného zákazníka, stížnost nebo samotný prodej.
MetaBoard, tedy řešení pro trénink hard skills pomocí simulací v prostředí virtuální reality, jsme z naší nabídky v loňském roce odsunuli. Důvodem bylo především to, že VR je velmi těžko škálovatelné, vývoj trvá dlouho a simulace se musí upravovat pro každého klienta na míru. Na druhou stranu však letos přibyla do nabídky Kaila.
Před pár měsíci jste podnikli cestu do USA. Jaký jste nabyli dojmy z tamního startupového a VC prostředí?
MM: Během posledního roku jsem měl tři příležitosti navštívit Spojené státy. Jednou to bylo v rámci Silicon Valley Acceleratoru od České spořitelny. Tento program byl náročný a mnohdy mě zcela přesvědčil o tom, jakým způsobem se máme dívat na expanzi do US a na to, na co se musíme soustředit. Program SVA mě utvrdil v mém přesvědčení, že WeBoard má šanci na úspěch na globálním trhu. Od nás, ze střední Evropy, je totiž velmi obtížné získat osobní zkušenost s fungováním tohoto trhu.
Jak vám investoři pomáhají růst? (mimo finančních zdrojů)
MM: Jakmile se investoři zapojí do projektu, nabízejí mnohem více než pouhý finanční vstup. Většinou přinášejí cenné know-how, zkušenosti a kontakty, které mohou být pro růst podniku naprosto klíčové. Investoři také poskytují nové a obohacující pohledy na problémy a také třeba objevování nových obchodních příležitostí. To vše je většinou podpořeno mentoringem, což je pro mnoho podnikatelů naprosto nepostradatelné. Investoři tak mohou být klíčovými partnery pro podnikatele, kteří usilují o růst a úspěch podniku.
Co byste poradili začínajícím startupistům ohledně venture kapitálu?
MM: Začínajícím startupům bych poradil, aby si dobře promysleli, zda je venture kapitál pro ně ten správný zdroj financování. Venture kapitál může být velmi užitečný pro rychlý růst a expanzi, ale s sebou také přináší určitá rizika a nároky na návratnost investice. Pokud se startup rozhodne pro venture kapitál, doporučil bych hledat investory, kteří mají zkušenosti s investováním do podobných projektů a jsou ochotni nabídnout nejen finanční, ale také mentální a strategickou podporu. Důležité je také mít jasnou vizi a plán, jak využijí investici a jakým směrem se chtějí vydat.
Jaké zdroje sledujete, abyste byli co nejlépe v obraze (nejen) v oblasti AI?
RT: Existuje celá řada zdrojů, které pravidelně sleduji, abych zůstal co nejlépe informován o aktuálních trendech a událostech v oblasti umělé inteligence. Jedním z mých oblíbených zdrojů jsou odborné publikace a vědecké články, které se věnují AI. Například Medium.com, Arxiv, Nature, Science, nebo Journal of Artificial Intelligence Research často publikují zajímavé studie a výzkumné práce v této oblasti.
Vnímáte nějaké hrozby spojené s rychlým a neregulovaným vývojem umělé inteligence?
RT: Je naprosto zásadní být opatrný, když jde o sdílení našich osobních údajů. Kupříkladu OpenAI by měla mít pečlivě promyšlenou politiku ochrany osobních údajů a otevřeně sdělovat, co se s daty děje. Je totiž nejasné, zda někdo čte nebo zpracovává vaše data bez vašeho vědomí. Pokud se však tato otázka vyřeší, umělá inteligence od OpenAI může být nesmírně užitečná v mnoha oblastech.
- Od obchodních center k veřejné dopravě: IC Systems.ai využívá síly umělé inteligence
- AI by chtěl ve své aplikaci každý. Firmám radíme, jak s implementací začít, říká Vratislav Kalenda z Appliftingu
- Tomáš Lysek z Coworkers.ai: Jak AI mění zákaznickou podporu a co nás čeká v budoucnosti
- Jednou z hlavních výzev pro adopci AI ve firmách je velký nedostatek AI specialistů, říká Michal Ambler z EY